Top5 – Czym zastąpić cukier?

by

Cieszę się, że mój pierwszy post z zakresu fit spotkał się miłym przyjęciem. Pisałyście o tym, że ciężko się zmobilizować i bardzo trudno zrezygnować z tych wszystkich pyszności, które są na wyciągnięcie ręki. Sama przechodząc na dietę byłam przekonana, że najbardziej będę tęskniła za fast foodami.. ale nie. Okazało się, że jestem uzależniona od cukru! Tak samo jak i większość ludzi, zupełnie nie zdająca sobie z tego sprawy, aż do momentu, gdy zdecydowałam się go całkowicie odstawić.

Wiedzieliście, że przeciętny Polak rocznie spożywa 40 kg cukru? Często dostarczamy organizmowi cukier świadomie w postaci słodyczy, cukierków, ciast czy po prostu słodząc herbatę czy kawę. Znaczną dawkę tego produktu spożywamy  nieświadomie, chociażby w postaci słodkich napojów gazowanych, czy.. owoców!

Ale wiecie, nie osądzam.

Kto nigdy nie zgrzeszył, niech pierwszy rzuci kamień.

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, dlaczego właściwie cukier jest szkodliwy? 

Cukier rafinowany przechodzi do krwiobiegu szybko i w dużych ilościach, co stanowi szok dla żołądka i trzustki. Dochodzi wtedy do zakwaszenia organizmu i do utraty wapnia. Cukier, obok mąki pszennej i soli, nazywany jest „białym zabójcą” ze względu na wiele niebezpieczeństw, które ze sobą niesie. Nadmiar cukru powoduje otyłość, wysokie ciśnienie krwi, cukrzycę, choroby serca, anemię, osłabienie odporności, próchnicę. Przyczynia się do powstania opryszczki, infekcji drożdżycowych, raka, zaburzeń miesiączkowania, impotencji. Osłabia umysł, powoduje nerwowość, nieśmiałość, rozdrażnienie.

Rzućmy teraz okiem na to, ile cukru jest w popularnych słodkich napojach.

 

cukier-w-napojach

 

W jednej puszce coli jest aż 9 łyżeczek stołowych cukru! Wyobrażacie sobie posłodzić tak herbatę? W takim razie, co powinniśmy pić? Wodę! Nie ma ona bowiem, ani grama cukru 🙂

Przechodząc jednak do sedna sprawy – co zrobić, by

Mieć ciastko i zjeść ciastko

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest niemal całkowite zrezygnowanie z cukru, ale i do tego trzeba się odpowiednio przygotować. Nie możemy z dnia na dzień powiedzieć sobie, że całkowicie usuwamy go z naszej diety. Najlepiej robić to stopniowo, zastępując cukier innymi, pożywniejszymi produktami. Gdy ja ograniczałam spożywanie cukru, przyjęłam metodę małych kroczków – początkowo sięgałam po coś słodkiego raz na dwa dni. Po tygodniu zwiększyłam odstęp, pozwalając sobie na jeden grzeszek raz na  3 dni. Po następnych dwóch tygodniach sięgałam zaś po cukierka raz na 5 dni. Teraz widzę u siebie, że apetyt na cukier mi się zmniejszył, chociaż nadal czuję potrzebę dostarczenia sobie dawki czegoś słodkiego raz na tydzień, półtora tygodnia.

dsc_1287

 

Jakie są najlepsze produkty, które mogą nam zastąpić cukier?

Miód – co prawda ma podobną kaloryczność do cukru białego ( w zależności od rodzaju miodu około 320 kcal/100 g), dlatego też nie ma co przesadzać z objadaniem się miodem jak Kubuś Puchatek. Niemniej jednak jego głównym składnikiem są cukry – glukoza i fruktoza. Zawiera on również pewne minerały i enzymy, które nie zaburzają równowagi mineralnej organizmu w takim stopniu jak cukier. Ze względu na swoje właściwości prozdrowotne i przeciwbakteryjne, ja decyduję się na miód jak jestem przeziębiona (czyli teraz 🙁 sick!) i gdy robię ciasteczka owsiane…  Stosując miód  ze względu na właściwości zdrowotne, ważne jest by pamiętać, że miód traci je, jeżeli dodajemy go do wody powyżej 50-60° C.

Ksylitol (cukier brzozowy) –  jest cukrem pochodzenia naturalnego, pozyskiwany najczęściej z  brzozy.  Smakiem i wyglądem przypomina zwykły cukier, jednak zawiera o 40% kalorii mniej i jest może nieco drobniejszy. To, co istotne dla zdrowia, ksylitol posiada cały szereg zalet, między innymi: goi organizm, wzmacnia układ immunologiczny, broni przed chronicznymi chorobami i ma właściwości opóźniające proces starzenia się. Jest też dodawany do gum do żucia, gdyż zapobiega próchnicy zębów. Super, nie ?
Cóż ksylitol ma też swoją wadę, dla osób które sięgają po cukier na codzień może się okazać sporym wydatkiem. Kilogram ksylitolu kosztuje bowiem ok 35 zł. Nie należy go też spożywać więcej niż 3 łyżeczki dziennie.

Ciekawostka! W sklepach internetowych można już dostać słodycze z ksylitolem.

 

Stewia – jest bardzo słodka (150-300 razy słodsza od cukru) i praktycznie bezkaloryczna. Jedna łyżeczka sproszkowanych liści stewii odpowiada słodyczą szklance cukru! Do słodzenia można wykorzystać liście świeże, suszone i sproszkowane, ale w sklepach możemy też znaleźć stewię w  tabletkach.  Można ją również dodawać do pieczenia. Zawiera witaminy z grupy B i wit.C oraz cenne minerały: magnez, chrom, wapń, potas, cynk, żelazo, selen, a także tłuszcze i białka.
Minusem stewii jest dość gorzkawy smak, który nie wszystkim odpowiada.

Syrop klonowy – 100 g syropu klonowego dostarcza 270 kcal, czyli mniej niż cukier (ok. 400 kcal/100g). W jego składzie znajdziemy głównie sacharozę (52-75%), dlatego należy spożywać go z umiarem. Syropu klonowego nie nazwiemy jednak pustymi kaloriami, ze względu na obecne w nim w dużych ilościach przeciwutleniacze korzystne dla zdrowia, a także witaminy i składniki mineralne.

Suszone owoce i orzechy – moi faworyci! Jak nie mam dnia rozpusty, w którym sobie pozwalam sięgnąć po coś słodkiego, to swój ‘cukrowy głód’ zaspokajam kilkoma pestkami dyni, orzechami bądź żurawiną, które jak wiadomo są bogate w liczne minerały, błonnik i wspomagają pracę mózgu.

 

Na koniec pozwólcie, że podzielę się z Wami  mitem dotyczącym cukru trzcinowego – tak… na początku swojej przygody ze zdrowym trybem życia i odżywiania dałam się nabrać na mit, że cukier trzcinowy jest zdrowszy od białego :<  Jedyna różnica pomiędzy cukrem trzcinowym a buraczanym jest taka, że pochodzi z dwóch różnych roślin, ale oba z nich to sacharoza w najczystszej postaci. Jedna łyżeczka rafinowanej sacharozy dostarczona do organizmu powoduje wyłączenie systemu immunologicznego na kilka godzin. Nie ma znaczenia czy był to cukier biały czy brązowy, z buraka czy trzcinowy.

 

Jeżeli macie jakieś swoje sposoby na ograniczenie cukru to dzielcie się z nimi w komentarzach. Równie chętnie poczytam o tym, jakich zamienników Wy używacie.

 

21 Responses
  • Milena
    September 23, 2016

    Ja staram się zastępować cukier miodem i przymierzam się także do kupna ksylitolu 😉
    Bardzo przydatny post! Pamiętam jakie było moje zdziwienie, kiedy jakiś czas temu dowiedziałam się, że cukier trzcinowy wcale nie jest zdrowszy od białego.

  • Anneey
    September 23, 2016

    Ja niestety nie wyobrazam sobie kawy bez cukru 🙁
    Ale do herbaty staram sie uzywac np miodu 😉
    Pozdrawiam

  • Polka J.B
    September 24, 2016

    Ja ostatnio odkryłam Erytrytol i syrop z Agawy oba są świetne ! 🙂

  • Zołza z kitką.
    September 24, 2016

    A co, gdy lubi się cukier? Sama wychodzę, tak życiowo z założenia, że nie trzeba rezygnować ze wszystkiego, co w życiu dobre – wystarczy to trochę ograniczyć…;)
    Bo owszem, miód jest słodki. Ale ma zupełnie inny smak, który mi np. w kawie czy herbacie przeszkadza…

  • Keep Your Balance
    September 24, 2016

    Bardzo fajnie, że podnosisz taki temat. Choć wiemy, że cukier jest szkodliwy, to nie bardzo potrafimy rzeczywiście go ograniczyć, czy wykluczyć z diety. U mnie najczęściej zamiennikiem jest miód lub owoce 🙂

  • Ewelina
    September 24, 2016

    trudno mi mówić o zamiennikach, bo cukru nie używam od lat. Właściwie nie jem nic słodkiego, bo po prostu mi nie smakuje 😛
    dodaję do obserwowanych- widzę tu świetne przepisy 🙂
    pozdrawiam
    http://www.zyciejakpomarancze.blogspot.com

  • Nippi
    September 24, 2016

    Niestety cukier jest bardzo zdrowy, a wiele osób jest od niego nie świadomie uzależniony. Ja kocham słodycze i ciężko mi się bez nich obejść, ale ograniczam i całkowicie wykluczyłam słodkiego napoje tylko woda 🙂

  • Ola
    September 24, 2016

    Ja często używam miodu zamiast cukru 😉

  • Dorothy
    September 25, 2016

    Bardzo przydatny post jak dla mnie bo interesuję się takimi rzeczami, ja najczęściej zamieniam cukier na miód, bo mimo tego, że jest bardziej kaloryczny niż słodziki, to dostarcza też wartości odżywcze 🙂
    Dodaję do obserwowanych i zapraszam do mnie:
    onlymomcanjudge.blogspot.com
    ;*

  • Dorothy
    September 25, 2016

    Bardzo przydatny post jak dla mnie, bo interesuję się takimi sprawami. Sama najczęściej zastępuję cukier miodem, bo mimo tego, że jest bardziej kaloryczny niż słodziki to jednak jest znacznie zdrowszy 🙂
    Dodaję do obserwowanych i zapraszam do mnie:
    onlymomcanjudge.blogspot.com
    ;*

  • Jagoda
    September 25, 2016

    Ja zazwyczaj cukier zastępuje miodem 😉
    Obserwujemy? zacznij i daj znać u mnie 😉
    https://jagglam.blogspot.com/

  • Magdalena/Magdziak
    September 26, 2016

    Miód to moim zdaniem najlepsza opcja 😉

  • My Strawberry Fields
    September 26, 2016

    Od dłuższego czasu staram się minimalizować ilość spożywanego cukru. Nie jem sklepowych dżemów oraz nie piję słodzonych napoi. Niestety w różnych słodyczach nadal jem go dużo za dużo 🙁

  • Kinga
    September 27, 2016

    Ksylitol u mnie zawsze być musi 🙂

  • Modna Pora(da) Dnia
    September 27, 2016

    Miód jest pysznym zamiennikiem dla cukru 🙂

  • Rebecca Sharp
    September 27, 2016

    Zdecydowanie zrezygnowałam z napoi, które są słodzone. Na co dzień staram się pić wodę z cytryną i bardzo polubiłam ten drink. Inne wody smakowe odpadają i czasami nie rozumiem, dlaczego rodzice dzieciom kupują takie coś.
    Co do tych zamienników, które wymieniłaś to wybieram miód i to bardzo często. Warto jednak zaznaczyć, żeby miód miał swoje właściwości to należy go dodać do napoju o temperaturze poniżej 40 stopni.
    Jak mam ochotę na słodkie to rzeczywiście orzechy i owoce suszone spełniają swoją rolę, dlatego wszem i wobec je polecam.

  • Sajjida
    September 27, 2016

    Nie używam cukru, bo nie robię domowych ciast, ani nie słodze herbaty. Za to cukier w słodyczach sklepowych i napojach spożywam dość często 🙁 Chciałabym to zmienić

  • Eveline
    September 27, 2016

    Zastosuje te zamienniki:)

  • Sylwia testuje i radzi
    September 27, 2016

    Prawdę mówiąc moje ograniczenie cukru ogranicza się do niesłodzenia herbaty 🙂

  • Karolina
    October 18, 2016

    Uwielbiam wszystkiego rodzaju słodkości, ciasta, ciasteczka .. jednak nie wyobrażam sobie posłodzić kawy lub herbaty, nie smakuje. 🙂

  • Paulina Głuszek
    October 23, 2016

    Też jestem uzależniona od cukru! Moim sprawdzonym sposobem jest kalendarz.. Każdego dnia skreślam miniony dzień na czarno ( gdy kusi mnie nałóg) lub na niebiesko, gdy jadłam naprawdę zdrowo. To pozwala mi zobaczyć wizualnie jak traktuje swoje ciało i ile dni w tygodniu mogę powiedzieć, że w pełni dbam o swoje zdrowie.
    Polecam taki sposób ! 😉

What do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *